MENÜ

Magyar Airsoft Szabályzat
2010
NYILATKOZAT: az airsoft játékosok nem képviselnek semmilyen katonai vagy félkatonai
szervezetet, politikai, vallási, vagy etnikai csoportot. Az airsoft a paintballhoz hasonló,
biztonságos, erőszakmentes, stratégai-taktikai játék, melyet törvénytisztelő állampolgárok
százezrei űznek világszerte. Az airsoft nem kívánja a háborút, a fegyveres konfliktusokat
dicsőíteni, nem a valóságot szimulálja - csupán egy játék. Az airsoft eszközök olyan országokban
is szabadon birtokolhatók, ahol a legszigorúbb szabályozás alá esik a fegyvertartás.
E dokumentum a forrás feltüntetésével, változtatás nélkül, szabadon terjeszthető. E
dokumentumból származó minden más munkának szabad terjesztésűnek kell lennie. A szerzők
fenntartják a munkájukhoz fűződő elismerés jogát, és egyúttal mentesítik magukat a mások által
beiktatott módosítások következményei alól. Ez a nyilatkozat elválaszthatatlan része a
dokumentumnak.
* * *
MI AZ AIRSOFT?
A szó jelentése műanyag gömblövedéket kilövő, alacsony energiájú légfegyverekre, és a velük
űzött csapatjátékra utal. Az airsoft-fegyverek az eredeti eszközök hasonmásai, ám teljesen
eltérnek az igazi lőfegyverektől. Teljesítményük tipikusan 0.5-3.3 Joule, ezért meg sem közelítik
a szabadon tartható légfegyverekre előírt 7.5 J, vagy a festéklövő-fegyverekre érvényes 15 J
korlátot. A “BB” gömblövedékek nem hagynak festéknyomot, így az eltalált játékosnak kell a
találatot jeleznie. Az airsoft tehát a résztvevők becsületességén, korrektségén alapszik - inkább
komoly hobbi, mint versenysport.
BEVEZETÉS
A Magyar Airsoft Szabályzat (MASZ) a biztonságos, kulturált játékhoz nyújt alapot. Minden
játékosnak tisztában kell lennie a benne foglaltakkal, és elfogadnia azokat. A MASZ „lefelé
nyitott” rendszer, tehát szabadon alkalmazhatunk a benne leírtaknál szigorúbb szabályokat!
Speciális szabályok és kiegészítések is bevezethetők, amennyiben nem sértik a biztonsági
előírásokat! A speciális szabályokra a játék meghirdetésekor, és annak megkezdése előtt is fel
kell hívni a figyelmet!
ENERGIA ÉS SEBESSÉG
A fegyverek teljesítményét a lövedék csőtorkolatnál mért energiája (Joule) határozza meg, mely
a lövedék súlyának és sebességének függvénye. A szabályzatban feltüntetett m/s (vagy fps)
értékek kizárólag 0.2 gramm súlyú BB-vel érvényesek, a bemérést mindig ilyen lövedékkel
végezzük! (lásd Kronózási melléklet) FIGYELEM! Nehezebb lövedékkel mérve csak a sebesség
csökken, a fegyver ereje nem változik!
BIZTONSÁGI SZABÁLYOK
0. Alapfeltételek: Airsoft rendezvényt csak arra alkalmas, legális területen, a tulajdonos
engedélyével, a megfelelő hivatalos szervek tájékoztatása után (pl. rendőrség, erdészet), a
törvényi háttér ismeretében szabad lebonyolítani (fegyver-, természetvédelmi-, erdő-
vadgazdálkodási törvények, rendeletek). A környezet megóvása érdekében biológiailag lebomló
lövedék használata JAVASOLT! Minden résztvevőnek ismernie kell a biztonságos
fegyverkezelés (7-8. pont) és a játék szabályait. Alkoholt vagy más cselekvőkészséget
befolyásoló szert fogyasztani, azok hatása alatt részt venni, ÉS A TERÜLETEN
TARTÓZKODNI TILOS!
1. Szemvédő használata: a pálya teljes területén, az esemény teljes időtartama alatt, minden
játékosnak és játékterület közelében tartózkodónak szemvédőt kell viselnie! Szemvédőt a játék
ideje alatt levenni SZIGORÚAN TILOS! Szemvédő nélküli emberre lőni TILOS!
Védőfelszerelés nélkül pályán tartózkodó személy esetén a játékot azonnal fel kell függeszteni!
2. Szemvédő típusa: a szemvédőnek minden irányból megfelelő védelmet kell nyújtania,
stabilan, elmozdulás nélkül kell a szemüreget védenie, futás, intenzív testmozgás esetén is. Erre a
fejpánttal rögzített, teljesen zárt szemvédők a legalkalmasabbak! Csak az ANSI Z87.1 vagy EN
166-F szabványnak megfelelő, vagy annál erősebb polikarbonát védőszemüvegek, paintballairsoft maszkok használhatók! Acélrácsos szemvédő viselése engedélyezett, ha a huzalvastagság
meghaladja a 0.6mm-t, és a rács szövése 4x4mm-nél sűrűbb. Rácsos szemvédőt használatba
vétel előtt alaposan tesztelni kell! Nem megfelelő vagy sérült szemvédő viselése TILOS és
BALESETVESZÉLYES!
Ha a szemvédőn védelmi fokozat nincs feltüntetve, úgy azt viselés előtt tesztelésnek
KÖTELEZŐ alávetni! A Játékszervező bármikor elrendelheti a tesztelést. Ilyenkor legalább 1.5
Joule (120m/s) teljesítményű fegyverrel, minimum 3 lövést kell egyesével leadni a hátulról
megtámasztott szemvédőre, 1 méter távolságból. Az eszköznek törés-repedés nélkül kell
elviselnie a legerősebb fegyverek lövéseit is.3. Arcvédő: rövid távolságról, különösen épületharc (CQB) közben leadott lövésektől a játékos
fogazata könnyen megsérülhet, ezért megfelelő arcvédő (műanyag-, neoprén-, rácsos maszk, 4-5
réteg kendő, fogvédő) viselése MINDENKINEK JAVASOLT! Aki megfelelő arcvédő nélkül
vesz részt a játékban, SAJÁT FELELŐSSÉGÉRE TESZI!
4. Egyéb védőfelszerelés: a sérülések elkerülésére minél kevesebb bőrfelületet hagyjunk
fedetlenül. Gyakorló/terepruha, kesztyű, sapka vagy sisak, bakancs, térd és könyökvédő viselése
JAVASOLT!
5. Találatjelző: játékból kiállás jelzésére (lásd Játékszabályok, 3. pont) egy darab fluonarancssárga színű sapka vagy legalább 40x40cm-es kendő KÖTELEZŐ!
6. Fegyver és lövedék: kizárólag 6mm műanyag (vagy környezetbarát) BB gömblövedéket
célbajuttató, maximum 3.3 Joule (180m/s) torkolati energiájú, sorozatgyártásban készült, vagy
azok teljes belső szerkezetével (cső, hopup, meghajtás) rendelkező airsoft-légfegyverek
engedélyezettek. Fémből, üvegből, vagy egyéb magas keménységű anyagból készült, nehezen
deformálódó lövedékek használata TILOS ÉS BALESETVESZÉLYES! Lézer-irányzékon kívül
bármilyen célzóberendezés használható. 8mm-es airsoft-fegyverek, házilag barkácsolt,
átalakított, és egyéb lövőeszközök TILTOTTAK! Kiskorú, de minimum tizenhatodik évét
betöltött személy csak nagykorú felügyeletével használhat airsoft-fegyvert!
7. Fegyverhasználat:
a) Csak célzott lövést szabad leadni! Fedezék mögül kitartott, ablakon-ajtónyíláson át
bedugott, stb. fegyverrel, VAKTÁBAN TÜZELNI TILOS ÉS BALESETVESZÉLYES! Kiállt
játékosra, csapattársra, megkülönböztető jelzést viselő személyre lőni TILOS!
b) Kötelező minimális lőtávolság: 1.5 Joule (400 fps) feletti teljesítményű fegyverekkel
sorozatlövést leadni és 20m-nél közelebbről játékosra lőni TILOS!
c) Épületharc: szabályait a játék típusa határozza meg.
• Belterekre, rövid lőtávolságokra korlátozott játék: maximális torkolati energia 1.1 Joule
(350 fps) és RÖVID sorozatlövés engedélyezett! Maximum feletti fegyverek TILTOTTAK!
• Épületharcot mellékesen tartalmazó játék: beltérben és annak 10m sugarú körzetében
maximum 1.5 Joule (400 fps) és KIZÁRÓLAG egyes lövés engedélyezett! Sorozatlövés csak
a 10m zónán kívül, épületre- vagy abból kifelé tüzelve adható le.
d) 10m-nél rövidebb lőtávolságnál, ha a szituáció lehetővé teszi (pl. rajtaütés, hátbakerülés),
tüzelés helyett szólítsuk fel az ellenfelet a megadásra! (lásd Játékszabályok, 6. pont)
e) Csőtorkolatot játékoshoz érinteni, másik fegyverét megfogni vagy megérinteni, közvetlenközelről, rászorított csőtorkolattal lövést leadni SZIGORÚAN TILOS!
f) Állatra TILOS lövést leadni!
g) A játékos legyen tisztában fegyvere teljesítményével. A mérést mindig .20 gramm súlyú BBvel kell elvégezni! A bemérés megtagadása játékból kizárást von maga után!h) Gázüzemű (HFC-134a, green gas, szén-dioxid, stb.) fegyvereknél mérést a helyszínen,
környezeti hőmérsékletre felmelegedett gáztartállyal kell elvégezni. Sose használjunk olyan gázt,
amit a gyártó nem javasol fegyverünkhöz, illetve aminek nem vagyunk tisztában a
teljesítményével! Nem megfelelő hajtógáz használata BALESETVESZÉLYES!
8. Fegyverkezelés: igyekezzünk olyan körültekintően forgatni az airsoft-eszközöket, mintha
igazi fegyverrel bánnánk!
• Játékon kívül lövést KIZÁRÓLAG a szervező által kijelölt próbahelyen, biztonságos
irányba szabad leadni!
• Játékterületen- és játékidőn kívül fegyverbe épített biztosító használata KÖTELEZŐ!
• Csak a játék kezdetekor, a szervező utasítására helyezhető tár a fegyverbe. A játék
lefújásakor automatikusan, felszólítás nélkül ürítsünk és biztosítsunk! A játék területén-,
és a próbahelyen kívül a tárat vegyük ki! Csődugó használata javasolt!
• FIGYELEM! A tár eltávolítása után a csőben még lövedék maradhat! A teljes ürítéshez a
tár eltávolítása után adjunk le biztonságos irányba legalább 2-3 lövést!
• Csak akkor tegyük ujjunkat az elsütőbillentyűre, ha már célra tartjuk a fegyvert. Minden
más esetben a mutatóujjunknak a sátorvason kívül a helye!
• Mindig kezeljük úgy a fegyvert, mintha töltve lenne. Amikor csak lehetséges, a
csőtorkolat biztonságos irányba mutasson, másik játékost ne keresztezzen! Tüzelés előtt
ellenőrizzük a cél mögötti területet.
• Az airsoft fegyvereket töltetlen állapotban, zárt tárolóeszközben kell szállítani. A
hozzátartozó lövedékektől elkülönítve, jól zárható helyen úgy kell tárolni, hogy
illetéktelen személyek ne férjenek hozzá. Javasolt az akkumulátort is eltávolítani.
9. Nem játékosok a pályán: a játékban nem résztvevő személyek (felügyelő, szervező, fotósfilmes, néző) a védőfelszerelésen túl fluoreszkáló (láthatósági) mellényt, vagy más élénk színű
ruházatot kötelesek viselni! Kívülálló személy pályára tévedése esetén a játékot haladéktalanul
fel kell függeszteni! Megkülönböztető jelzést viselő személyekre SZIGORÚAN TILOS tüzelni!
A játékszervező korlátozhatja a nem-játékos résztvevők számát, mozgásterét. A fotósok-filmesek
jelenlétükkel nem zavarhatják a játékot.
10. Pirotechnika: pirotechnikai eszközök használata TILOS – kivétel, ha a szervező másként
rendelkezik. Ebben az esetben is csak előre meghatározott fajtájú, mennyiségű, hatályos
jogszabályok szerint szabadon birtokolható pirotechnika lehetséges! Pirotechnika kezelésénél
mindig viseljünk védőkesztyűt! SOSE használjunk olyan eszközt, melynek nem vagyunk
tisztában a kezelésével! Petárda, gáz-riasztó fegyver, rendvédelmi szervek számára gyártott fény
és hanggránát (flashbang) használata SZIGORÚAN TILOS! Füstképző pirotechnikát épületben,
beltérben használni TILOS!11. Baleset: amennyiben a pályán ellátást igénylő sérülés történik, a játékot haladéktalanul fel
kell függeszteni, és a szervezőt azonnal értesíteni kell!
FEGYVERKATEGÓRIÁK
FIGYELEM! A szabályzatban szereplő maximális teljesítményadatok nem kitűzött célok, amit
a játékosnak el kell érnie! Jelentősen gyengébb fegyverekkel is maradéktalanul élvezhető a játék!
A pontosságot, lőtávolságot, a hatékonyságot legkevésbé a fegyver ereje határozza meg!
Az airsoft fegyvereket az alábbi hat kategóriába soroljuk:
Kézifegyverek: általános kategória. Géppisztolyok, gépkarabélyok, hadipuskák, pisztolyok,
sörétes puskák, alacsony teljesítményű ismétlőfegyverek tartoznak ide. Maximális energiájuk 1.5
J (400 fps) és tárkapacitásuk nem lehet több, mint 600 BB. Motoros tár használata NEM
engedélyezett!
Félautomata mesterlövészfegyverek: távcsővel felszerelt, legalább 95 cm hosszú, csak egyes
lövés leadására alkalmas félautomata puskák (pl. M14, M21/M25, PSG-1, G3SG/1, MSG90, SR-
25/Mk11, SPR/Mk12, Dragunov, M82A1). Maximális tárkapacitás 80 BB. Torkolati energiájuk
meghaladja az 1.5 Joule-t, maximum 2.2 Joule (500 fps). 20 méternél közelebbről TILOS velük
játékosra lövést leadni! Egyszerre egy darab lövedéknél nem lehet több a levegőben! Minimális
lőtávon belül használható második fegyver viselése KÖTELEZŐ! Beltérben, közelharcra a
minimális lőtáv megtartása mellett sem használhatók, épületből kifelé tüzelésre viszont igen.
Csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek kezelhetik!
Ismétlő mesterlövészfegyverek: távcsővel felszerelt, legalább 95 cm hosszú, kézi erővel
működtetett ismétlőpuskák (pl. M700, M24, M40, L96A1, Steyr SSG, M200, DSR-1) Maximális
tárkapacitás 40 BB. Torkolati energiájuk meghaladja az 2.2 Joule-t, maximum 3.3 Joule (600
fps). 20 méternél közelebbről TILOS velük játékosra lövést leadni! Minimális lőtávon belül
használható második fegyver viselése KÖTELEZŐ! Beltérben, közelharcra a minimális lőtáv
megtartása mellett sem használhatók, épületből kifelé tüzelésre viszont igen. Csak tizennyolcadik
életévüket betöltött személyek kezelhetik!
FIGYELEM! A játékosnak ismernie kell a lőtávolság helyes megbecslését! (Mekkorának látszik
adott nagyításnál, távcsövön keresztül egy emberalak, vagy annak részlete 20 méterről.) Játék
előtt javasolt a távolságot pontosan kimérni és gyakorolni!
Támogató fegyverek: automata működésre (sorozatlövésre) képes, nagykapacitású tárral ellátott
golyószórók, géppuskák. Villalábbal kell rendelkezniük, VAGY hasonlítaniuk valamely létező,
igazi csapattámogató fegyverre (M60, M249, M240, RPK, RPD, PKM, MG3/MG42, HK21).
Maximális energiájuk 1.5 J (400 fps). Tár korlátozás nincs! Ezt a fegyverkategóriát a játék
közben csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek kezelhetik!
Gránátvetők: nagymennyiségű (14-180db) BB egyidejű kilövésére alkalmas, gázzal működű,
40mm airsoft “gránátokat” befogadó, közelharcban használatos eszközök. Önállóan vagy
kézifegyverre erősítve alkalmazhatók. Felszerelésük támogató- vagy mesterlövészfegyverekre
nem engedélyezett! Kizárólag 6mm BB lövedékkel működő gránátvető használható!Aknák, gránátok: gázzal vagy rugóval működtetett, kézi erővel célba juttatott vagy telepített
(pl. botlódrótos) BB-szóró fegyverek, illetve csak hangjelzést kibocsájtó eszközök (pl. sziréna,
síp, pirotechnika). Használatuk kizárólag a játékszervező engedélyével, speciális szabályokkal
lehetséges! Játék befejezése után a telepített eszközöket azonnal el kell távolítani a területről!
Pirotechnikai elven működő BB-szóró eszközök használata SZIGORÚAN TILOS!
JÁTÉKSZABÁLYOK
1. Találat: A játékos testét, ruházatát, felszerelését, illetve a fegyver bármely részét érő lövés
találatnak számít. Csapattárs lövése, illetve a fedezéken, tereptárgyon, növényzeten keresztül
érkező lövedék is találatnak számít. Visszapattanó lövés viszont nem találat! Levetett felszerelési
tárgyakat (pl. fának támasztott fegyver, földre helyezett hátizsák), taktikai pajzsot erő lövés nem
találat! Szintén találatnak minősül a „csendes dobatás” (lásd 7. pont)
2. Találat jelzése: a találatot kapott játékos AZONNAL beszünteti a küzdelmet, majd
AZONNAL FELEMELI legalább az EGYIK KEZÉT, ÉS hangos, lehetőleg többszöri
“MEGVOLT” vagy ”HIT” kiáltással jelzi a találatot. A csak szóbeli találatjelzés NEM
ELEGENDŐ! A játékosra szabadon lehet tüzelni, amíg a találat jelzése nem egyértelmű! Tehát
csak FELTETT KÉZ ÉS HANGJELZÉS EGYÜTT érvényes! Nem szabad viszont kiáltani
"csendes dobatásnál" (lásd 7. pont).
3. Kiállás, visszaállás: találat jelzése után a játékos feje fölé emeli vagy szíjra ereszti fegyverét,
AZONNAL NARANCSSÁRGA SAPKÁT VAGY KENDŐT helyez a fejére, és a játék
megzavarása nélkül, legrövidebb úton távozik a környékről. (Kivétel, ha a szabályok mást írnak
elő.) Számítsunk rá, hogy kiállás közben további találatokat kapunk. A találatjelzőt jól láthatóan,
végig viselni kell! Heves küzdelem, épületharc közben KÉZFELTARTÁSSAL,
KIABÁLÁSSAL, TALÁLATJELZŐ LENGETÉSÉVEL VÉGIG JELEZNI KELL a kiesett
státuszt. A játékosra szabadon lehet tüzelni, ha nem egyértelműen azonosítható, hogy kiállt a
játékból! Narancssárga sapkát vagy kendőt viselőt TILOS lőni vagy fedezéknek használni!
Fokozott figyelemmel kell elhagyni a terepet, hogy ne váljunk célponttá, fedezékké. Szükség
esetén megtorpanhatunk vagy rövid ideig várakozhatunk, ha így zavarjuk kevésbé a játékot.
Épületharcnál a kiálló távozásáig szüneteltetni kell a küzdelmet, ha nincs más lehetősége a
helyiség biztonságos elhagyására. Ilyenkor hangos “KIJÖVÖK!” kiáltással folyamatosan jelezze,
hogy távozni készül.
A visszaállás szabályait a szervező határozza meg. Ha felszerelés- vagy fegyverhiba miatt a
játékos nem tudja folytatni a küzdelmet, szabályosan ki kell állnia (lásd 2-3. pont), és elhagynia a
játékterületet. A hiba elhárítása után ugyanolyan módon állhat vissza, mintha kiesett volna –
amennyiben a játékszabályok ezt lehetővé teszik. (Az akkumulátor cseréje nem számít
meghibásodásnak, ha helyben, gyorsan elvégezhető.)
4. Kommunikáció: találat jelzése után a játékos NEM ADHAT ÁT SEMMILYEN
INFORMÁCIÓT (mutogatással sem!) a még játékban lévőknek! Legfeljebb a találat tényét, saját
kiesését erősítheti meg! Ez különösen érvényes a medik-rendszerű visszaállást alkalmazó
játékokra! A szembenálló felek a játék ideje alatt ne kommunikáljanak egymással - kivétel, ha ez
a játék biztonságát, baleset elhárítását, illetve a játékélmény fokozását szolgálja. Bármifélevitatkozásnak, veszekedésnek, az ellenfélen ejtett vélt vagy valós találatok bekiabálásának helye
nincs! Tehát NEM SZÓLÍTJUK FEL a másik játékost kiállásra!
5. Rádiózás: csak PMR típusú adó-vevő rádiók használata engedélyezett. A VOX (hangra
érzékeny) funkciót és a dallamos hívójeleket, csipogást kapcsoljuk ki, mert zavarja a
kommunikációt! Minél ritkábban forgalmazzunk a csapat számára fenntartott csatornán,
üzeneteinket fogjuk rövidre! (Közöljük nevünket, tartózkodási helyünket, majd néhány szóban a
lényeget.) A játékszervező engedélyével egyéb rádiószabvány is alkalmazható, amennyiben
megfelel a Nemzeti Hírközlési Hatóság előírásainak!
6. Megadásra felszólítás („Dobatás”): KIZÁRÓLAG akkor alkalmazható, ha a játékos
HÁTULRÓL vagy OLDALRÓL, MEGLEPETÉSBŐL támadhatna a biztos célt nyújtó
ellenfélre. A felszólításnak hangosnak, egyértelműnek kell lennie (pl. “Dobd el!”, “Kezeket
fel!”). Ha az ellenfél megadja magát, AZONNAL jelezze a “találatot”, és álljon ki a játékból. (A
fegyvert nem kell eldobni.) Ha tétovázik, nem engedelmeskedik, a felszólítónak lövéssel kell a
találatot elérnie! Szemből, nagyobb lőtávolságról, kis célpontot nyújtó játékost, többszörös
túlerőt nem szólítunk fel megadásra! Bármilyen eszközzel dobathatunk (pl. működésképtelen
fegyver, mesterlövészpuska) a biztonsági szabályok megtartásával! Fontos mindkét fél részéről a
sportszerű viselkedés, de mindig a dobatást kezdeményező hibája, ha az ellenfélnek van ideje
tüzet nyitni vagy fedezékbe húzódni!
7. Csendes dobatás: KIZÁRÓLAG akkor alkalmazható, ha a játékos HÁTULRÓL vagy
OLDALRÓL, MEGLEPETÉSBŐL, puszta kézzel HÁROMSZOR-NÉGYSZER gyors
egymásutánban meg tudja érinteni ellenfelét (pl. vállát megütögeti). A csendes dobatást halk
verbális felszólítással (pl. „Megvoltál!”), is meg lehet erősíteni. Az ellenfélnek ilyenkor nincs
mérlegelési lehetősége, AZONNAL KI KELL ÁLLNIA a játékból (lásd 3. pont), de TILOS a
találatot hangosan jeleznie vagy társait egyéb módon figyelmeztetnie! Ilyen módon szemből
támadni TILOS és balesetveszélyes!
8. Fizikai kontaktus: a fejezet 7. pontjában ismertetett “csendes dobatást” leszámítva az
ellenfelek nem kerülhetnek semmilyen fizikai kontaktusba egymással! Fegyvert félreütni,
megérinteni, másikhoz játékoshoz hozzáérinteni TILOS!
9. Csalás, kezdő mentalitás: az airsoft-játék a becsületességen alapszik, ezért a csalókkal
szemben a játékszervezők és játékfelügyelők a legszigorúbban fognak eljárni! Csalni játékban
értelmetlen, hiszen az airsoft nem verseny, és előbb-utóbb mindenki tisztában lesz az illető
személyével, ami végül teljes kirekesztést von maga után. Nem éri meg!
Ne kiáltsunk azonnal csalót, ha ellenfelünk nem jelzi a szerintünk biztosnak vélt találatot.
Álljunk egészséges szkepticizmussal a teljesítményünkhöz. Hátha mégsem találtuk el. Láttuk
saját szemünkkel a becsapódást? Gondosan céloztunk, vagy csak arrafelé lövöldöztünk? Tüzelt
egyáltalán a fegyverünk? Mozgó vagy kisméretű célpontot, futó alakot könnyen elhibáznak a
gyakorlott játékosok is. A legkisebb gally, az aljnövényzet, és a szél is könnyedén eltéríti a
lövedéket. Egy bokor átlőhetetlen fedezéket jelenthet. Nagy lőtávolságnál úgy tűnhet, a lövedék
célba talált - valójában méterekkel előtte hullott a földre. Előfordulhat, hogy az adrenalin, az
intenzív testmozgás (futás), és a vastag öltözék miatt a játékos nem érezte, vagy nem hallotta
meg a találatot. Velünk is megeshet. Szóval feleslegesen ne panaszkodjunk, ne gyártsunk
összeesküvés elméleteket - különösen, ha kezdő játékosok vagyunk! Lőjjünk inkább újra. Ha
egyértelmű csalással találkozunk, kötelességünk a helyszínen jelenteni a Játékszervezőnek!10. Sportszerű viselkedés: igyekezzünk minden körülmények között megőrizni a játék
tisztaságát, kulturáltságát. Ne átkozódjunk, ne keressünk kiskapukat a szabályok
“megerőszakolásával”, mert ezek rombolják a játékélményt. Ügyeljünk a természet megóvására,
kerüljük a szemetelést a pályán! Legyünk tisztában az érvényes szabályokkal. Tartsuk
tiszteletben a játékszervezők és felügyelők kéréseit, döntéseit, segítsük a munkájukat. A találatot
ne csak verbálisan, kézfeltartással is mindig jelezzük! A vitás kérdéseket, szabálytalanságokat
közvetlenül játék után, helyben beszéljük meg, jelentsük a szervezőknek! Sérelmek utólagos
felvetésének helye nincs!
Ha bizonytalanok vagyunk, hogy találatot kaptunk vagy sem, inkább álljunk ki. Ha két játékos
nagyon rövid időn belül (<2 másodperc) ér el találatot egymáson, mindkét fél álljon ki. Nagyobb
időeltérés vagy hátrányosabb pozíció esetén a „párbaj” vesztese azonnal szüntesse be a tüzelést,
ne éljen vissza a fönti illemszabállyal! Ha megadásra szólítanak fel minket, vegyük figyelembe,
hogy ellenfelünk a biztosnak vélt lövés helyett a békésebb megoldást választotta. Csak akkor
döntsünk a küzdelem folytatása mellett, ha indokolatlannak érezzük a felszólítást! Mindannyiunk
kötelessége csapattársait udvariasan figyelmeztetni a fegyelmezett, sportszerű viselkedésre!
11. Korhatár: a minimum életkorhatár tizenhat év, tizennyolcadik életévüket be nem töltött
személyek csak egy nagykorú játékos felügyelete mellett, írásos szülői engedéllyel (lásd
Melléklet) vehetnek részt a játékokon.SZÓJEGYZÉK
AEG (Automatic Electric Gun) - elektromotorral meghajtott, önműködő airsoft légfegyver
AEP (Automatic Electric Pistol) - elektromotorral meghajtott, önműködő airsoft légpisztoly
Airsoft (vagy Softair) - műanyaggolyót kilövő légfegyver, vagy a vele űzött játék
Airsoft légfegyver – legfelebb 3.3 Joule torkolati energiájú légfegyver
ANSI Z87.1-2003 – USA munkavédelmi szabvány
Automata – sorozatlövő, önműködő airsoft fegyver, vagy tüzelési mód
BB - műanyag gömblövedék
CQB (Close Quarters Battle) - közelharc, épületharc
Csődugó - csőtorkolatba helyezhető vagy ráerősíthető, feltűnő színű biztonsági (lövésgátló) dugó
EN 166F – EU munkavédelmi szabvány
Félautomata - csak egyes lövések leadására képes airsoft fegyver, vagy tüzelési mód
Fps (feet / second) - sebesség mértékegység, láb / szekundum, 1 fps = 0.33 m/s
GBB (Gas Blow Back) - gázzal működő légpisztoly, a gáz egy része a szán mozgatására fordítódik
GBBR (Gas Blow Back Rifle) - gázzal működő légpuska, a gáz egy része a „zár” mozgatására fordítódik
Gearbox - AEG/AEP fegyverek fogaskerék-áttételes, dugattyús, villanymotoros meghajtószerkezete
Green gas - propángáz, szilikonolaj adalékkal (erősebb a HFC-134a-nál)
HFC-134a - elsősorban GBB pisztolyokhoz használt tetrafluoroetán gáz
Hicap tár - Kb. 200-nál több BB-t befogadó, kézi felhúzószerkezettel ellátott, nagykapacitású tár
Hopup - a BB lövedék repülését stabilizáló, lőtávolságot növelő, csőfarra erősített szerkezet
Ismétlőfegyver - olyan airsoft fegyver, aminél a kilövőszerkezet felhúzását, illetve a BB „csőre töltését”
is minden lövés előtt kézi erővel kell végrehajtani
Joule (J) - a lövedék energiájának mértékegysége
Kronó (Chronograph) - lövedék sebességét mérő, elektronikus készülék
Légfegyver – 7.5 Joule alatti torkolati energiájú, sűrített levegő vagy egyéb gázzal üzemeltetett, szilárd
lövedéket kilövő fegyver
Realcap tár – Realisztikus (éles fegyverrel megyegyző) kapacitású tár
Lowcap tár – Kb. 40-80db BB-t befogadó, alacsony kapacitású tár
Midcap tár – Kb. 80-200db lövedéket befogadó, közepes kapacitású tár
Motoros tár – villanymotoros felhúzószerkezettel ellátott nagykapacitású tár
NBB (Non Blow Back) - GBB pisztoly egyszerűbb változata, a szán nem mozog
PMR (Personal Mobile Radio) – polgári célra szabadon használható, kézi rádió adó-vevő
Realcap tár – Kb. 10-40db BB-t befogadó, „realisztikus” kapacitású tár,
Sátorvas - az elsütőbillentyűt (ravaszt) védő keret
Spring („Springes”) - kézi erővel működtetett rugós, ismétlő légfegyver
Taktikai pajzs – kifejezetten lövedékek felfogására épített, a játékszervező által jóváhagyott pajzs
Torkolati energia - lövedék csőtorkolati energiája (lövedék súlyának és sebességének függvénye)Melléklet I.
JÁTÉKSZERVEZÉSI AJÁNLÁS
A játékszervezési ajánlás iránymutatóul, segédletként szolgál, hogy minél színvonalasabb
rendezvényeket bonyolíthassunk le.
1. Alapkövetelmények: airsoft játékot csak 18. életévét betöltött - alkohol vagy egyéb
cselekvőkészséget befolyásoló szer hatása alatt nem álló - személy bonyolítson le. A
szervezőnek tapasztalt, szabályokat pontosan ismerő személynek kell lennie, legkevesebb 8-10
nyílt szervezésű játékon való részvétellel a háta mögött. Javasolt, hogy gépjárművel,
mobiltelefonnal, internet eléréssel, elsősegély csomaggal, fluoreszkáló mellénnyel, és
légfegyverek sebességmérésére alkalmas eszközzel (“kronóval”) rendelkezzen. Harminc főnél
nagyobb létszámú játékok lebonyolításához minimum kettő szervező javasolt! Ötven főt
meghaladó létszámnál játékfelügyelőket (tapasztalt játékosokat) javasolt kijelölni, akik a
szabályok betartására ügyelnek, felvilágosítást, segítséget nyújtanak a résztvevőknek, és bíróként
dönthetnek bármilyen vitás kérdésben. Nagylétszámú rendezvénynél a szervezők ne vegyenek
részt a játékban, és biztosítsanak egészségügyi felügyeletet! (Elsősegély doboz, legalább
elsősegély tanfolyamot végzett személy, stb)
2. Játékszervező felelőssége: a játékkal kapcsolatos minden információ, különleges szabályok
játék előtt kihirdetése, térkép szétosztása, a résztvevők csapatokba osztása, és a játék
lebonyolítása. A játékszervezőnek a játék kezdetétől annak befejezéséig helyszínen kell
tartózkodnia, és a játékosok rendelkezésére állni. Neki kell eldöntenie a vitás kérdéseket, a
szabályokat megsértő személyeket figyelmeztetni, kizárni, vagy eltávolítani a pályáról. Szintén
feladata nem megfelelő játékkörülmények vagy balesetveszély esetén a játék felfüggesztése,
elhalasztása, vagy lefújása - az utóbbi esetben pedig a részvételi díj költségekkel vagy az eltelt
játékidővel arányos visszafizetése. Ugyancsak kötelessége a kezdő, tapasztalatlan játékosokat az
alapvető biztonsági szabályokról tájékoztatni. A szervező köteles hulladékgyűjtési lehetőségről
gondoskodni, a pályán található veszélyforrásokat jól láthatóan elkeríteni, megjelölni, vagy
megszüntetni, illetve ezekre a játék előtt felhívni a figyelmet!
3. Játékszervező nem felelős: a játékosok testi épségéért, vagyontárgyaiért, a játékosok által
gondatlanul vagy szándékosan okozott károkért - különösen a játékosok hanyagságáért, a
biztonsági szabályok megsértéséért, nem engedélyezett vagy illegális felszerelés önkényes
használatáért. A játékosok saját felelősségükre vesznek részt a rendezvényen, és saját
felelősségükre használják a játékterületen lévő tereptárgyakat, járműveket, épületeket!
4. Játék meghirdetése: a játékot legalább 1-8 héttel a lebonyolítás előtt javasolt az arra alkalmas
fórumon meghirdetni (elektronikus vagy nyomatott formában). A játékleírásban az alábbi
információkat érdemes feltüntetni:
- Játék elnevezése, helye, ideje
- Szervezők, felügyelők neve, elérhetősége
- Játék kezdete, időtartama, befejezése
- Helyszín megközelíthetősége (térkép)
- Részvétel feltételei
- Részvételi díj (mi foglaltatik benne)
- Minimális és maximális létszám
- Kötelező és javasolt felszerelés
- Különleges szabályok leírása
- Rádiócsatornák elosztása
- Játékosok beosztása
- Részletes játékleírás, program
- Játékterület térképe
- Magyar Airsoft Szabályzat elérhetősége
- Szülői engedély formanyomtatvány
(18 év alatt)5. Jelentkezők regisztrálása: a jelentkezőket regisztrálni kell, és úgy beosztani, hogy az
összeszokott csapatok tagjai azonos oldalra kerüljenek - amennyiben ez nem borítja fel a
játékegyensúlyt. 18 év alatti személy jelentkezése esetén írásos szülői engedélyt, illetve a
kiskorúért felelősséget vállaló (játékban résztvevő) felnőtt nevét, telefonszámát kell elkérni. Ezen
felül az alábbi adatokra lehet szükségünk a jelentkezőktől:
- Név, csapat
- Fegyverkategória, teljesítmény
- Rendelkezik rádióval (igen/nem)
A jelentkezők listáját rendszeresen frissíteni kell. Amennyiben a jelentkezők létszáma nem éri el
a meghirdetett minimumot, illetve egyéb körülmények (időjárás, pálya állapota, technikai
problémák, stb.) nem teszik lehetővé a lebonyolítást, a rendezvényt legkevesebb 24 órával
korábban le kell fújni, vagy a játékkiírást a kisebb létszámnak megfelelően módosítani! Ha a
jelentkezők száma eléri a meghirdetett maximumot, zárjuk le a regisztrációt, és a létszámon
felülieket vegyük várólistára.
6. Feladatok a helyszínen: a szervezőnek minimum egy órával a játék kezdete előtt már a
helyszínen javasolt lennie. Nagyobb szabású rendezvény, rossz időjárás esetén érdemes már
előző nap szemlét tartani a pályán. A játékszervező fontosabb teendői közé tartozik:
JÁTÉK ELŐTT JÁTÉK UTÁN
- Próbahely kijelölése
- Védőfelszerelés ellenőrzése
- Fegyverek bemérése
- Kezdők tájékoztatása szabályokról
- Létszámellenőrzés
- Csapatok végleges beosztása
- Különleges szabályok ismertetése
- Játékmenet ismertetése
- Pályabejárás, térkép ismertetés
- Játék kezdetének kihirdetése
- Játék befejezésének kihirdetése
- Vitás kérdések eldöntése
- Eredmény összesítése, kihirdetése
- Szemét, talált tárgyak összegyűjtése
- Kellékek elszállítása, pályabontásMelléklet II.
SEGÉDLET AIRSOFT FEGYVEREK BEMÉRÉSÉHEZ
A biztonságos játék egyik alapfeltétele a fegyverek teljesítményének rendszeres ellenőrzése. A
bemérést egy tapasztalt játékos (továbbiakban Kronómester) a helyszínen, lehetőleg minden
játék előtt végezze el, megfelelő lövedéksebességmérő készülékkel (kronóval). Javasolt olyan
készüléket alkalmazni, amely fényviszonyoktól függetlenül működik. A mérést a kijelölt
próbahelyen végezzük. Védőszemüveg viselése mindenkinek KÖTELEZŐ!
Javasolt felszerelés:
- Mérőkészülék
- Pótelemek, akku
- Állvány
- Papír, toll, résztvevők listája
- Torkolati energia táblázat
- MASZ szabályzat
- Tárak (pl. MP5, M16, G3, G36, AUG)
- .20 gramm súlyú BB
- BB gyorstöltő
- „Green gas” hajtógáz
- Azonosítójel (matrica, gyorskötöző, )
Mérés menete:
1. Játékos az ÖSSZES fegyverével, TELJESEN ÜRÍTETT (azaz tár eltávolítva és/vagy
kiürítve, gáztartály üres, csőben nincs lövedék) állapotban jelentkezik mérésre. A hopup-nak
játékra kész állapotban, a használt BB-hez beállítva kell lennie.
2. A méréshez legalább egy darab ÜRES tárat és a megfelelő gázt is biztosítania kell (gyárilag
feliratozott tárolóeszközben), amennyiben a Kronómester nem rendelkezik vele!
3. Mérés előtt meg kell győződni arról, hogy az eszköz TELJESEN ÜRÍTETT (lásd 1. pont), és
játékra alkalmas 6mm airsoft-légfegyver. Ha gázüzemű, akkor játékos által biztosított
hajtógáz típusát, gyártmányát is ellenőrizni kell. Szintén tisztázandó, ha a fegyver 1.7 Joule
fölötti teljesítményű, és ha .25 grammnál nehezebb BB-hez van beállítva.
4. A fegyver lövedékkel és gázzal megtöltését a Kronómesternek kell végeznie! Méréshez
KIZÁRÓLAG a saját .20 gramm súlyú, jó minőségű BB-jét használja! Javasolt, hogy a
Kronómester saját tárakat használjon a méréshez! Játékos által megtöltött fegyvert mérni
TILOS!
5. A Kronómester adjon le biztonságos irányba legalább 3-4 lövést. Ellenőrizze a normális
működést. A fegyver ALKALMATLAN bemérésre az alábbi esetekben (is):
- Jelentős mennyiségű kenőanyag vagy bármi más távozik a csövön át a lövedéken kívül
(olajban úszó csőtorkolat, csőszájfék, fröcskölés)
- Kevesebb vagy több BB-t lő ki a normálisnál (kihagyás, duplázás, csőből potyogás),
- Fegyvertípushoz képest abnormálisan alacsony vagy össze-vissza változó lőtáv,- Lövedékek röppályája rövid lőtávon (20m), abnormálisan meredeken ível felfelé (45-
foknál több) vagy egyéb irányba. FIGYELEM! Nehéz lövedékhez beállított fegyverek
.20 BB-vel meredek röppályát fognak produkálni!
- Gáztartály hőmérséklete jelentősen alacsonyabb a környezeténél (várjunk 1-2 percet),
- A fegyverre sebességcsökkentő toldalék vagy hasonló alkalmatosság van szerelve.
A játékos a fegyver megtisztítása, kijavítása, megfelelő beállítása után jelentkezhet újra mérésre.
Mérésre alkalmatlan fegyver NEM VEHET RÉSZT A JÁTÉKBAN!
6. Mérésre ALKALMAS fegyver csőtorkolatát a kronóhoz minél közelebb, azzal párhuzamosan
kell pozícionálni. A Kronómester adjon le legalább 3 lövést a kronón keresztül. Ha
mindhárom lövés a megszabott maximum alatt van, a fegyver MEGFELELT. Ha a mérés
maximum alatti és feletti értékeket is mutat, alaposabb vizsgálatot kell végezni (újabb mérés,
azonos súlyú, más gyártmányú BB használata, másik mérőeszköz, stb). Kivételes esetben a
Kronómester tekintettel lehet a mérőkészülékek +/- 1-3% hibahatárára és a különféle BBgyártmányok közötti szórásra. Ha a fegyver többszöri tesztelés után is a maximum felett
teljesít, TILOS a játékban résztvenni vele.
7. Kronómesternek a sikeres és sikertelen mérések eredményét is rögzítenie kell. A megfelelt
fegyvereket látható helyen, azonosító jelzéssel javasolt ellátni (pl. matrica, színes
kötözőszalag, stb). Javasolt, hogy az azonosító sérülésmentesen ne legyen eltávolítható, de
nem is károsíthatja a fegyvert.
8. Ha indokoltnak látja, a Kronómester oly módon is megjelölheti, lezárhatja a fegyvert, hogy
annak nagyobb teljesítményre állítását meggátolja (gyors rugó- vagy cilindercserélő
gearboxok, állítható teljesítményű gázüzemű fegyverek). Az azonosítót a játék végéig TILOS
módosítani, kicserélni, eltávolítani, vagy bármilyen módon visszaélni vele. Az erre irányuló
cselekmények azonnali kizárást vonnak maguk után! Az elvesztett, sérült azonosítót jelenteni
és pótolni kell!
9. A Kronómester játék közben is végezhet szúrópróbaszerű méréseket, ellenőrizheti az
állítható teljesítményű fegyvereketMelléklet III.
NYILATKOZAT
Alulírott
…….…………………………………….……………………………………………………
(szülő/törvényes képviselő neve),
.................................................................................................................................................
(lakcíme),
mint
………………………….……………………………………………………….(gyermek neve)
…………………………………………… (születési év, hónap)
törvényes képviselője, a gyermek airsoft játékon való részvételéhez hozzájárulok. Kijelentem,
hogy a gyermek egészséges, fizikailag terhelhető, és megfelelő védőfelszereléssel rendelkezik.
Jelen hozzájárulásomat az airsoft játék és a Magyar Airsoft Szabályzat (MASZ) ismeretében
adtam ki. A gyermek airsoft játékban való részvételéért a szervezőket felelősség nem terheli.
Dátum: ………………………………………..
……....…………………………………………….
Szülő, törvényes képviselő aláírása
……....…………………………………………….
Telefonszáma

Asztali nézet